Višestruka važnost tjelesne aktivnosti za starije osobe

Osim učenja prilagođavanja promjenama, zdravo starenje znači i pronalaženje novih stvari u kojima uživate, ostanak fizički i društveno aktivan i osjećaj povezanosti sa zajednicom i voljenima. Ostati zdrav i osjećati se dobro je važno u bilo kojoj dobi.

Share on facebook
Share on linkedin
Share on email

Koliko je bitna tjelesna aktivnost?

Tjelesna aktivnost u trećoj životnoj dobi, kao uostalom i u svakoj dobi, ima vrlo važnu ulogu. Ona omogućuje održavanje zdrave tjelesne težine i pomaže u održavanju gipkosti tijela. Zbog svega toga, ljudi u trećoj životnoj dobi, koji steknu naviku bavljenja posebnim programom vježbanja prilagođenim njihovoj dobi, izgledaju mlađe i sretnije.

Svi znamo za termin hronološke starosti, no mnogo je zanimljiviji termin biološke starosti. Naime, često možete susresti ljude koji izgledaju mnogo mlađe nego što ustvari jesu. Ljudi koji su se posvetili kontinuiranom vježbanju tijekom cijeloga života dokaz su da se hronološka i biološka starost ne moraju dobno podudarati.
Razlika na koju se može utjecati može biti i do nevjerojatnih 25 godina u korist biološke starosti. Upravo zbog toga vježbanje u trećoj životnoj dobi ima važnu ulogu. Vježbanje omogućuje da izgledamo mlađe i da se osjećamo bolje i veselije. Naime, tjelesnim vježbanjem luči se «hormon sreće», serotonin, koji pozitivno utječe na naše raspoloženje i na prirodan način stvara osjećaj sreće i veselosti. Zato je česta pojava da ljudi izlaze iz dvorane za vježbanje zadovoljni i sretni, iako su naporno vježbali.
Kod ljudi u starijoj životnoj dobi vježbanje igra posebnu ulogu – osim lučenja serotonina i održavanja gipkosti tijela, tu je i mogućnost međusobnog druženja te osjećaj pripadnosti zajednici. Tih s prijateljima korisno provedenih sat vremena pružit će nam osjećaj ispunjenosti i zadovoljstva cijeli dan. Svaka je osoba, bez obzira na dob, sposobna za određenu vrstu tjelesne aktivnosti. Godine nisu prepreka za vježbanje! Čak i osobe s povišenim krvnim pritiskom, bolestima srca, dijabetesom i reumatskim bolestima mogu vježbati (što može poboljšati njihovo zdravstveno stanje), ali uz obvezno savjetovanje s doktorom. Stručno je dokazano da redovita tjelesna aktivnost važna u sprečavanju i zaštiti od mnogih bolesti koje se najčešće pojavljuju u starijoj dobi.
Brojni su korisni učinci tjelesne aktivnosti:
▪ sprečavanje kroničnih bolesti srca i krvnih žila,
▪ sniženje krvnoga pritiska,
▪ sniženje lošega kolesterola (LDL), čime se štiti tijelo od srčanog i moždanog infarkta i bolesti koronarnih krvnih žila,
▪ jačanje obrambenih snaga organizma,
▪ reguliranje tjelesne težine,
▪ sprečavanje nastanka osteoporoze,
▪ poboljšanje zdravstvenog stanja kod bolesti kostiju i zglobova,
▪ poboljšanje apetita, olakšavanje probave,
▪ osiguranje boljeg sna,
▪ povećanje lučenja «hormona sreće» (endorfini),
▪ mišići postaju snažniji, zglobovi jači i fleksibilniji, čime tijelo postaje sigurnije i manje podložno padovima i ozljedama,
▪ osoba duže zadržava samostalnost.

Savjeti za vježbanje

Ako želite redovito vježbati:
▪ pronađite sportsku aktivnost/vježbu koju ćete rado obavljati i koja odgovara vašem zdravstvenom stanju,
▪ nosite udobnu odjeću i odgovarajuću obuću,
▪ ako se počinjete baviti tjelesnom aktivnošću nakon dugog vremena neaktivnosti, započnite laganim vježbama kratkoga trajanja, pa postupno pojačavajte jačinu i trajanje vježbi,
▪ vježbanje usvojite kao dio dnevne rutine, ali se ne morate slijepo držati rasporeda,
▪ ne zaboravite uzeti dovoljno tekućine nakon tjelovježbe,
▪ sjedenje pred televizorom zamijenite šetnjom ili brzim hodanjem, vozite bicikl, plivajte, plešite, radite oko kuće, uređujte vrt, berite gljive i ljekovito bilje, igrajte se s unucima,
▪ planinarite, bavite se nekim društvenim sportom,
▪ svaki dan posvetite određeno vrijeme samo sebi; to će vam pomoći i da se oslobodite stresa i izgledate bolje,
▪ tjelesna aktivnost treba biti stalna, najmanje 2-3 puta sedmično, puno bolje svaki dan,
▪ optimalno trajanje vježbanja je 30 minuta,
▪ nije nužno vježbati 30 minuta odjednom, mogu to biti aktivnosti kraćeg trajanja (10-15 minuta), više puta dnevno,
▪ ne zaboravite da vježbanjem pomažete sami sebi, svome cjelokupnom tjelesnom i duhovnom zdravlju,
▪ tjelovježba čini vaše tijelo snažnijim, a um svježijim i mlađim.

“Zlatno doba života vrijeme je kada svatko treba uživati u plodovima koje nam je podario život. To je vrijeme zrele ljubavi, mudrosti, vrijeme prepuno životnih iskustava… Sjećanja na prošlost lijepa su, ona nam ponekad pomažu da uljepšamo svakodnevicu. No, nemojte žaliti za onim što je prošlo jer se time gubi ljepota sadašnjeg trenutka. Svako razdoblje života krije u sebi pregršt lijepih trenutaka, za kojima se u budućnosti osvrćemo sa čežnjom. Planirajte buducnost, ali nemojte zaboraviti na sadašnjost! Nemojte čekati da dodu najbolje godine jer one su već tu! Udahnite hrabro život, krenite punim plućima naprijed!”

Ovaj članak je dio projekta “reSTARt – Podrška zdravom starenju” kojeg Edukacijski centar “Nahla” realizuje u saradnji sa Gradom Tuzla.